reklama

Pán Dušek, hovoríte mi z duše! :-)

Odjakživa som sa zvykla stresovať kvôli plynutiu času. Buď som sa príliš zaoberala minulosťou, alebo stále trčala hlavou kdesi v budúcnosti. Odkedy učím, prichádzam na to, že tá nasladlá fráza je potrebné žiť pre prítomný okamih, s ktorou sa možno stretnúť v knihách typu Miluj svoj život od L.Hayovej, ktoré fakt nemusím, má predsa niečo do seba... Ale omnoho efektnejší sa mi zdal byť opis plynutia dní v týždni od Dušana Dušeka...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Prednedávnom som si kúpila v Slovenskom spisovateli jeho útlu knižočku Teplomer. Za 19 korún. A to som ešte mala pocit, že robím dobrý skutok! Totiž, na to, že ide o kníhkupectvo tak váženej (?) inštitúcie ako je Vydavateľštvo spolku slovenských spisovateľov, je pohľad na jeho ponuku neveselý: kvitujem, že pár malých regálov na začiatku predajne, ktoré sú zaplnené zbierkami poézie svetových a slovenských autorov, stojí za povšimnutie (hlavne nízkonákladových zbierok, takmer až samizdatov :-), ktoré inde nezoženiete), ale to je z aktuálnej ponuky Slovenského spisovateľa takmer všetko. Ešte sa dá akceptovať ponuka kníh z edície Penguin books, mapy pre cudzincov a stojan s časopismi o literatúre alebo umení, ale inak? Kopa nasladlých románov podivnej kvality, ktoré sa mi do tejto predajne akosi nehodia, a celkom vzadu polička s knihami v cene medzi 10 a 20 Sk, kde som objavila aj Duškovu knihu.
Keď som ešte študovala na katedre slovenského jazyka a literatúry, vyučujúci nás namserovali do Slovenského spisovateľa s tým, že tam nájdeme za dvacku literárnovedecké knihy od Šútovca, Mikulu, Zajaca... Časť z nás, študentov, urobila potom kníhkupectvu miernu tržbu a knižky si nakúpila, no napriek tomu ich tam ešte dostalo nepovšimnutých dosť. Aj z beletrie. Koleničove básne. Novela Súvaha od Saula Bellowa. Montauk od Maxa Frischa. A Duškov Teplomer. Všetko za dvacku. A hovorím, napriek smiešnej cene z týchto kníh neubúda. Reklamný slogan na edíciu kníh SME znel: "Knihy idú opäť do módy." Je smutné, že Slovenský spisovateľ nie je kníhkupectvom, ktoré by vedelo potenciálnych čitateľov svojich kníh pritiahnuť. Mám pocit, že tam stojí čas a dá sa krájať...
Dosť na tom, každému odporúčam kúpiť si tam Duškovu zbierku povediok Teplomer. Za 19 Sk. Toľko bohatstva takmer za nič! Duškov štýl písania, blízky deťom a dospelým, si podľa mňa vie človeka získať. A pre malú ukážku sa s vami podelím o pasáž z jednej poviedky. O plynutí času. Dušek mi v nej fakt hovorí z duše.
"Adam rozlišoval skoré a neskoré dni v týždni. Skoré sú vlastne len dva, pondelok a utorok, pričom druhý akoby bol skorý iba ráno, do dvanástej hodiny, potom je už veľmi blízko streda. Niekedy je bližšie, inokedy ďalej, no stáva sa, že už v pondelok večer vidí, ako utorok prefičí do stredy, čo je iba zdanlivo stred týždňa, príliš skorý a zdanlivý stred. Tým naozajstným stredom je až štvrtok s tromi dňami pred ním a s rovnakým počtom za ním, aspoň geometricky, pretože opticky je skôr prvým skorším dňom na konci týždňa, čo nie je nič iné ako prvý neskorý deň toho istého týždňa. Potom sa ukáže piatok, ktorý je v pondelok ráno v takej diaľke, až sa zdá, že za ním nemôžu byť ďalšie dni: sobota a nedeľa. Akoby tam boli iba zo zvyku: akoby tým koncom týždňa bol naozaj piatok. Z tohto pohľadu sa potom sobota a nedeľa javia ako prvé skoré dni ďalšieho týždňa, čím sa z pondelka a utorka stávajú akési čudné dni, topiace sa v rozpakoch, ba možno aj v plači, lebo nevedia, kde sú: začiatok im niekto ukradol a koniec je ďaleko." (s. 39)
Dnes je štvrtok. Ale nie pre mňa. Fakt, odkedy učím, každý deň a týždeň má pre mňa iný rytmus a zdanlivo aj dĺžku. Tento týždeň mi akosi unikol. Dúfam, že sa zajtra konečne začne.

Katarína Bubnášová

Katarína Bubnášová

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Trochu učím, trochu ilustrujem, trochu píšem a snažím sa čo najviac spievať...adopt your own virtual pet! Zoznam autorových rubrík:  Moji žiaci a jaBratislava a jaLiteratúra a jaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu